Hvem er det som lytter til Sunnhordlandpodden?
Hvem er det som lytter til deg?
Dersom du ble invitert til å ha et innlegg for 1000 mennesker, hadde du prioritert tid og krefter på å møte opp? Hva om det satt 500 personer i den salen, med oppmerksomheten rettet mot ditt budskap. Eller 300 viktige mennesker, som ønsket å høre om det du brenner for. Ville du møtt frem?
I over 2 år har jeg drevet SunnhordlandPodden. Stort sett hver uke har jeg publisert et intervju med en spennende gjest som brenner for noe i Sunnhordland.
Hvem er det som lytter til en slik podkast?
Jeg skulle gjerne hatt nøyaktig svar på det, men det er ikke mulig.
Statistikken gir noen svar på geografiskplassering, kjønn, alder og hvilken plattform de lytter via.
Ikke overaskende er 96% fra Norge. Det er veldig jevn fordeling mellom kjønn og flest voksne mellom 23-59 år lytter.
Men hvem er de?
Jeg har reflektert litt over det, og her er min teori. Jeg ser for meg at de aller fleste lytterne havner i en av disse kategoriene.
1. De som er opptatt av å heie frem mennesker som brenner for noe
Dette er de som har oppdaget SunnhordlandPodden, og som deler visjonen til podkasten. De som vil heie på de som står på i næring-, idrett- og kulturliv. De lytter uavhengig av hvem som er med, og hvilke tema som blir tatt opp, fordi de ser verdien av å bli bedre kjent med mennesker i vår region. Ofte har de en eller annen tilknytting til Sunnhordland, men de kan lytte fra alle kanter av landet.
2. De som kjenner den som er gjest i en episode
Det kan være slekt, venner eller en litt nysgjerrig nabo. Sannsynligvis mennesker som vil deg vel og som synes det er interessant å høre mer om din historie og det du er opptatt av.
3. De som er opptatt av et bestemt tema
Dette er de som har søkt seg frem til akkurat den episoden som tar opp et tema de ønsker å lære mer om. For eksempel om en vurderer å bli fosterforeldre, vil episoden som tar opp dette tilføre mye verdi.
Kvalitet fremfor kvantitet
Felles for alle disse lytterne er at det er kvalitetsmennesker som ønsker å bruke tid sammen med deg som er gjest i podkasten. De kunne brukt tiden sin på mye annet, men de velger akkurat deg! Mennesker du kan tilføre verdi med det du har på hjerte.
Vi scroller hver dag forbi tusenvis av budskap i ulike sosiale medier. De aller fleste får bare brøkdelen av et sekund av vår oppmerksomhet.
Jeg mener at det å bli lyttet oppmerksomt til i 30-60 minutter har en helt annen verdi.
Vil du vite mer om SunnhordlandPodden?
Ta gjerne kontakt for en prat – post@sunnhordlandpodden.no eller telefon: 97676363